
3 ефективних способи зрозуміти працівників і навчитись їх мотивувати
«Класичні» інструменти мотивації працівників, як правило, поверхневі, не звертають увагу на особистість співробітника та не враховують його потреб і бажань. В цій статті мова піде про залучення співробітника в роботу, враховуючи глибинні параметри його мотивації.
Звісно, для початку варто згадати про піраміду Маслоу. Кожен керівник має розуміти, що нематеріальне мотивування буде ефективним лише коли людина знаходиться на вищих рівнях піраміди Маслоу і надбавка до зарплати для неї не дуже важлива.

Отож, якщо у вас все добре, і ваші працівники досягли вищих щаблів піраміди Маслоу, можна переходити до мотивування. Ми знайшли три ефективних інструменти, які в цьому допоможуть.
Тест МВТІ
Цей тест допоможе глибоко дослідити особистість і багато дізнатися про індивідуальні якості людини, її світогляд, зрозуміти те, як людина мислить, працює з інформацією та й загалом сприймає світ навколо себе. Особистість в цьому випадку досліджується за чотирма шкалами EI, SN, TF, JP:
Шкала EI. Екстраверт (E) або інтроверт (I). Показує те, звідки людина бере енергію і куди її спрямовує. Щоб було зрозуміліше: екстраверти орієнтуються на зовнішній світ та інших людей, інтроверти – на свій внутрішній світ.
Шкала SN. Відчуття (S) або інтуїція (N). Показує, на що людина опирається, оцінюючи ситуацію. Можна дізнатись як людина отримує інформацію і чому довіряє (справжній, актуальній інформації або стереотипам та внутрішньому голосу).
Шкала TF. Мислення (T) або почуття (F). Показує, на що людина опирається під час прийняття рішень: на логіку, ретельний аналіз, об’єктивність або етичні категорії (як рішення вплине на оточуючих).
Шкала JP. Cудження (J) або сприйняття (P). Показує, як людина діє в зовнішньому світі: чи планує свої дії і намагається дотримуватися виробленої стратегії або ж проявляє спонтанність, зберігає має багато варіантів дій в залежності від обставин.
Протестувавши співробітника, ви побачите до якого типу він відноситься і далі зможете створити для нього сприятливі умови, де він буде відчувати себе максимально комфортно і зможе проявити своє найкращі боки та показувати високі результати.
Метод Disс
Цей інструмент досліджує реакцію людини на певні події та ситуації, показує можливий варіант її дій, допомагає розкрити таланти і сильні боки. Абревіатура Disс розшифровується так: D (домінування), I (вплив), S (сталість), С (відповідність).
Наприклад, якщо людина належить до типу D, значить любить діяти і ухвалювати рішення і не любить рутинні заняття.
Люди типу I життєрадісні і сповнені оптимізму. Вони люблять знайомитися з новими людьми і творчісь, саме таким людям підійде креативна робота, а не, наприклад, робота з цифрами.
Якщо ж у співробітника переважає тип S, значить, що йому дуже важко йти на зміни. Тому, пропонуючи людині кожного разу знаходити нові рішення або змінювати схему роботи, ви ризикуєте занурити її в постійний стрес. Натомість, такі люди приділяють багато уваги відносинам з іншими і, якщо їм дати можливість налагодити хороші стосунки всередині команди, то в них це чудово вийде.
Тип С – це люди, яким складно працювати в будь-яких межах і за певними установкам. Тому їх не варто змушувати дотримуватися норм і правил.
Мотиватори по Бонстеттеру
Цей метод допомагає виявити ті «важелі» у співробітника, включаючи які можна спонукати його до роботи та працювати продуктивно. Згідно з моделлю Бонстеттера, є шість видів мотивації.
Традиційний мотиватор. Людині важлива цілісність, системність і традиції. Тобто, якщо в компанії є порядок, все чітко позначено і розписано, така людина розуміє заради чого і для чого вона працює. Якщо перед нею стоять зрозумілі цілі, тоді вона стає внутрішньо мотивованою і чудово виконує свою роботу.
Теоретичний мотиватор. Співробітникові цікаво розвиватися і отримувати нову інформацію. Якщо компанія може надати йому постійний розвиток і навчання, то така людина із задоволенням піде працювати у таку компанію.
Соціальний мотиватор. Співробітникові важливо бути корисним для інших, бачити, що його допомога потрібна і приносить видимі плоди. Або ж йому важливо розуміти, що компанія надає допомогу клієнтам, її діяльність спрямована на підтримку інших людей.
Естетичний мотиватор. Людині важливо, щоб все навколо перебувало в мирі та гармонії: від його робочого місця, чудово організованого з якісним антуражем, до загальної політики компанії. Сюди ж відносяться і естетичні цінності, які компанія несе в світ.
Утилітарний мотиватор. Таким працівникам важливо, щоб відсоток витрачених ними зусиль був рівний отриманому результату. Це люди не процесу, а результату. Їм важливо чітко бачити плоди своєї роботи.
Індивідуалістичний. Такі люди можуть і люблять керувати, в них є талант впливати на інших.
Завдання роботодавця або HR-менеджера є виявити який стиль залучення в роботу підходить співробітнику і, виходячи з цього, спілкуватися з ним.